Friday, November 25, 2011

Redha dan Sabar


bace entry ni sambil dgr lagu nih.. :)


Assalamualaikum..
entry aku kali ni agak serius sket banding ngan entry2 sebelum nih..
sebab tergerak dalam ati nak luahkan sesuatu yang bermain difikiran sejak dulu lagi..

aku mintak maaf kalau ada pendapat2 aku dalam entry kali ni yang korg tak berapa nak setuju..
atau ada yang bercanggah pendapat..
tapi ape yang aku nak kongsikan
semuanya dtg dari pengalaman hidup aku sendiri
dan juga orang2 sekeliling aku..
.
.
.

Lumrah alam..
ada perkara yang kite suka ianya berlaku dalam hidup kita..
tapi ada juga cabaran dan dugaan yang kita tak mampu tempuh
tapi kita terpaksa tempuhinya..

tapi..bagi aku..
aku yakin..
setiap perkara yang berlaku dalam hidup aku..
pasti ada hikmahnya..


Dulu..
aku selalu jugak mengeluh..
nasib tak sama mcm orang2 disekeliling..
rase macam hidup ni tak adil..
kite nak itu..tak dapat..
kite nak ini.. pun tak dapat..
kite buat baik..tak dapat ape2 pun..
orang amek kesempatan lagi ade..
try buat jahat..
rase bersalah bergunung2 pulak..
semuanya tak kene..
tak memasal jadi serabut.. rimas!!
pastu mengeluh..
kenapela sume ni jadi kat aku..
kalau la aku boleh pusingkan masa..
takdela aku wat camtu camni..bla bla bla bla......~

Hei hei!! takdenye kalau2..~
masa tak boleh diputarkan kebelakang punn..
tak payah la nak salahkan itu ini..
tu kire da salahkan takdir dah..
celikkan mata tuuu..tanya diri!!

kenapa mengeluh?

aku tau ke ape yang terbaik utk diri aku?

ape yang aku nak sangat tu kire da terbaik sgt lah?

kenapa aku tak redha je dengan apa yang dah tertulis dalam hidup aku..??
.
.
.

erm..
~REDHA~
kan..
hidup ni sebenarnya mudah je..
ape yang berlaku.. kita kena redha.. samada suka atau tak suka
kite taktau pun ape yg terbaik dalam hidup kita pun..
walaupun kononnye kite rase da cukup kenal diri sendiri banding org lain..
tapi kite masih takde hak atas diri kita..
nak tentukan itu ini baik utk kite..
dan sapelah kite nak menghalang ketentuanNya..
kite hanya boleh berusaha dan bertawakkal..
tapi Allah jualah yang tentukan..

"Kun fayakun"
Jadi, maka jadilah ia..

Kita dah cuba utk elak perkara itu berlaku..
tapi ia tetap berlaku..
REDHA..
SABAR..

kita dah usaha utk dapatkan sesuatu..
tapi tiada hasilnya..
REDHA..
SABAR..

kita dah jadi yang terbaik..
tapi ada suara2 yang kurang menyenangkan..
REDHA..
SABAR..

"alah..cakap senang lah..cuba buat!"

Betul..
untuk wujudkan satu sifat sabar dan redha dalam diri ni mmg satu perkara yang sgt sukar..
nak melawan nafsu marah, geram, tak puas ati, sakit ati, rasa tak adil dan memacam lagi perasaan negatif..
betul..memang susah tu.. aku tak nafikan..

tapi percayalah..
tak rugi kalau bersabar..
tak rugi kalau redha dengan ketentuanNYA..
yakinlah..
pasti ada hikmahnya..
dan hikmahnya itu..
akan dinikmati bila tiba masanya..
dengan kesabaran kite yg sedikit tu jugaklah..
Allah akan bantu kita..
dan masa tu kita akan berterima kasih padaNYA..


dan percayalah..
Allah uji kita..
sebab dia sayangkan kita..
Allah uji kita..
sebab dia nak kita sentiasa dekatkan diri padaNYA..
dan..
Allah turunkan bermacam2 dugaan pada diri kita..
untuk kita belajar bertindak menggunakan akal..
bukannya bersandarkan hati dan perasaan semata2..
dan itu semuanya adalah pengalaman..
dan pengalamanlah guru terbaik untuk perjalanan hidup kita..

So..korang2 diluar sana..
jangan cepat mengeluh..
dan jangan cepat menyalahkan orang sekeliling..
kalau ada dugaan yang melanda hidup..
fikir yang baik2 saja..
bak omputeh kate.."positive thinking"..
hehe..

ok??
terimalah setiap apa yang terjadi dalam hidup
adalah ketentuanNYA..
dan pasti ada sinar kebahagiaan di hadapan sana..
Amiinn...~

Wassalam..






(terlalu kerdil diri ini untuk memberi nasihat..huhu..)

1 comment:

  1. setujuuu! sokong!!! aku nk kne sentiase redha n sabarrrr... huhuhu

    ReplyDelete