Monday, November 14, 2011

Ade Ape Dengan Keje?



keje keje keje..
kenapa bile fikir pasal keje je, kite jadi tension?
jadi stress? jadi serabut?
adakah sebab keje tu susah?
keje tu banyak??
atau mmg tak suka keje???
cam aku..hahaha..
.
.
.
kalau korg nak tahu
dah macam2 keje aku buat selama 2 tahun nih
mase belajar pun ade jugak part time yang aku buat bile cuti semester

meh sini aku nak cite sikit kerja2 yang penah aku buat..
mana tau ada company yang nak amek aku keje
boleh bace je experience keje aku dari blog nih..kan..
senang tak yah cite banyak2 kali..
hahahahaa...
.
.
.
ok.. lepas je abes SPM
ayah aku ade carikan aku keje
sebagai kerani..
mase tu mcm budak hingusan je
ape pun tak tau..
keje aku dok update buku invoice..
update file.. check stock..
pastu tlg packing2 barang kecik2..
time tu org suruh buat, aku buat je..
tapi hape pun tak paham..
kenapa kne buat itu, buat ini..
company tu buat ape pun aku tatau..
al maklum le, tak tau lagi dunia pekerjaan ni camne..
hihihii..
.
.
.
lepas tu, aku sambung belajar..
diploma..degree..
abes degree, aku keje sebagai Valuation Executive..
atau nama pendeknye.. Valuer..hehe
tak ramai org tau ape tu valuer..
kalau ade org yang tau pun sebab org tu pun valuer..
ataupun kawan kepada valuer..
atau adek bradek valuer
atau sedara mara valuer..kot..
haha..



erm..sng cite.. valuer ni keje nye
tolong value dan prepare report
untuk client yang buat loan dengan bank..
prosesnye mudah je..

dapat instruction..
call client.. set appointment..
inspect property..
balik office..
buat calculation..
buat report..
hantar kat bank..pastu
settle!!~

senang kan?? kan?? hehehe..
heiheihei..
keje aku tidaklah semudah itu..
kalau cakap mcm ni mmg nampak mudah
tapi nak laksanakan?
mcm2 masalah..
nak berurusan dengan client yang banyak kerenah
dah satu hal..
nak berurusan dengan lawyer
satu hal lg..
berurusan ngn banker?
lagi satu hal..

tapi.. keje yang tak mudah ni lah hampir bertahun jugak aku buat..
hehehe..
bile pk2 balik
keje ape je yang mudah kat dunia nih?
sumenye same je..
cuma mungkin ada perbezaan dari segi masalah yang timbul..
kan.. korg stuju tak?
(angguk cepat!!.. kekeke..)



hurm..lepas aku da bosan keje valuer..
aku jadi real estate agent plak..
kerjanya pun mudah
jual beli property..
dapatkan pembeli atau penyewa..
settlekan agreement semua..
pastu dapat komisen..
hehe.. time komisen tu perasaan gembira tak terhingga!
tapi.. tak lama aku keje ni..
2 bulan je..
tapi 2 bulan ni ade la 2 kali close deal..
alhamdulillah...



keje ketiga plak..
aku jadi banker.. hehe..
sumenye keje yang aku buat ade kaitan dengan property..
so..keje aku ni provide loan pada client..
termasuk lah housing loan.. :)
5 bulan jugak la aku merasa jadi banker..
.
.
.
hurm.. tapi sekarang ni..
aku kembali menjadi sebagai seorang
VALUER..
sebab ape? erm.....
aku pun tatau sebab ape..
mungkin sebab keje ni je yang aku reti buat..
hahaha.. terukkan? :p
bagi aku, jadi valuer ni lah
aku dapat gunakan ilmu yg dah aku belajar mase dip & degree
sebab lain??
hurm... of coz la utk dapatkan duit..
hehehe...


bile pk2 balik..
takde keje yang mudah di dunia ni..
yang penting kite ikhlas
dalam melakukan setiap tugas kite..

ecewah..ayat mcm tak penah memberontak je kan..
hahaha..

ekceli, aku saje nak bercerita pasal keje..
nak naikkan semangat utk bekeje..
sebab aku rase sejak dua menjak ni..
kemalasan melanda2..
huhuhuhu..
tapi.. berkesan kah???
.
.
.
.
nak cutiiiiiii!!!!!




(nak cuti seminggu..tapi cuti tinggal 2 hari je utk thn ni.. huhu..)


5 comments:

  1. mcm2 masalah..
    nak berurusan dengan client yang banyak kerenah
    dah satu hal..
    nak berurusan dengan lawyer
    satu hal lg..
    berurusan ngn banker?
    lagi satu hal.. ader lg 1 hal berurusan ngan org2 atasan pown..1 hal jgk!!! hahahaha

    ReplyDelete
  2. hoho.. terbaek lah k.yam !
    sama la.. tgh down gilek ngn job skg ni.. stress ! haha ~
    tp ape bole buat.. tahan aje la.. if tk keje.. tkda income.. mana nk cari wet utk mkn, minum, pakaian, tmpt tinggal kan?

    ReplyDelete
  3. angah syamimi..haha.. tu kne tapis! kekeke..

    mysterious: tau xpe kan.. kan best jadi surirumah bergaji..kekekeke..~

    ReplyDelete
  4. kak ada job kosong x kat firm akak??nk krja la..cari pgalaman,saya bru jer abis diploma pengurusan hartanah uitm...

    ReplyDelete
  5. anonymous : siapakah anda.. hehe.. tatau ade ke tak.. ce try tgk www.ppc.com.my.. leh send resume kat admin@ppc.com.my.. :)

    ReplyDelete