Thursday, October 18, 2012

Syukur..


kalau nak korg boleh baca entry ni sambil dengar lagu Syukur dari kumpulan nasyid Raihan..
hehe..




Salam..
kalau sebelum ni aku ade buat entry pasal Redha Dan Sabar
kali ni aku cuba tulis pasal SYUKUR pulak..

Aku bukanlah seorang manusia yg sempurna
cuma aku teringin nak berkongsi pendapat dan pengalaman aku yg x seberapa ni ngan korg semua
semoga apa yg aku akan sampaikan
bolehla sama2 kita muhasabah diri kita..

.
.
.

Dalam dunia ni..
mesti kita nak sangat kehidupan yg sempurna kan..
aku pun mcmtu gak..
dari kecik sampaila sekarang
 aku sangat mengharapkan dalam hidup ni segalanya cukup sempurna..
tapi kita hamba Allah yang hanya mampu merancang..
dan Allah jualah yang menentukan segalanya..

Kalau dulu..
dari kecik mmg aku dah bercita2 nak jadi cikgu..
kat rumah slalu men cekgu2 ngan adek badek..
tak pun ngan sepupu.. hehehe..
pernah sekali aku kene marah ngan macik aku..
dek kerana perasaan aku yg membuak2 nak jadi cikgu..
aku ternampak kertas ujian anak murid macik aku neh..
time tu macik aku tade kt umah..
so, dengan semangatnye aku pegi tanda kertas ujian budak skolah tadika
guna pen merah..
memang semangat gile time tu..
punyela seronok menanda.. memangkah.. membulat..
mase tu aku ingt sekurg2nye aku dpt kurangkan beban macik aku
tadela susah2 nak check lagi
sbb anak buah dia da tolong kan.. ehehehe..
tapi bile macik aku balek je
terkejut dia sbb aku main tanda je..
sebenarnye nak tanda kertas tu ade caranya..
bkn men tanda je mcm aku buat tu..
so..terpaksalah tadah je telinga mse tu..
n macik aku majuk ngan aku 3 hari..
hahahahaa...

eh..pjg pulak cite neh.. hehehe..
ok2..
ape yg aku nk sampaikan kat sini ialah
 betapa aku gilekan pekerjaan sebagai cikgu..
tapi...
makin aku membesar cita2 aku tu aku rase makin jauh
maken lame perjalanan hidup aku x nampak mcm nak jadi cikgu pun
dan sekarang..
aku seorang VALUER..
atau nama bestnye Valuation Executive.. ehehe..
tak penah2 pon aku terpk..
n mase kecik2 pun aku tatau wujudnye pekerjaan sebagai valuer neh..
yang tau cikgu, bomba, nurse, doktor, akauntan, jurutera, dan juru2 yg lain..
ni Valuer?? ape tuh??
hahaha...

Tapi kita sebagai manusia haruslah bersyukur..
bersyukur dengan apa yang Allah dah tentukan untuk kita
rezeki aku Allah da letakkan disini..
maka disinilah aku berdiri mengerah tenaga mencari rezeki..
tak dinafikan..
aku ade jugak mengeluh dengan kerja ni
rasa susah.. rasa terbeban.. rasa dah give up..
huhuhu...

nak kate aku mewah.. tak pun..
kadang2 terasa kesempitannya jugak..
teringin jugak nak memenuhi kehendak hati kan..
nak ngendeng2 slalu kat incek somi pun xbleh jugak..
dia pun banyak komitmen nak bayar itu bayar ini..
lagi best kalau tak cukup
kite yg bekerja jugak ni la yg kne tambah.. ehehe..
so bile tak dpt ape yg kite nak tu rase mcm tension pulak..

tapi bile tension.. aku cpt2 pk semula..
sekurang2nya aku ada tenaga dan peluang untuk bekerja..
ade duit yg cukup untuk beli makanan..
ade duit nak bergerak ke sane sini..
ade suami boleh sediakan keperluan hidup..
sekurang2nya aku ada...
tapi org yg kurang bernasib baik daripada aku?
macam mane dorg jalani kehidupan dorg?

yang jual kuih2 kropok2 kat kedai makan dr meja ke meja..
yang tah ade ke tidak org yg beli..
yang duduk kat tepi jalan..
yang belum tentu org nak bagi..
yang takde tempat tinggal..
yang takde tempat bergantung..
ya Allah..
macam mane dorg nak penuhi kehendak dorg
sedangkan keperluan dorg sendiri pun belum tentu lengkap
seperti kais pagi makan pagi
kais petang makan petang..
huhuhuu...

bile kite fikir semua ni..
tentu secara otomatik kita pasti menyebut

ALHAMDULILLAH.. 

Kita tak sedar..
Allah da tolong banyak dah..
Dia dah bg seorang suami/isteri utk lengkapkan hidup kita..
Alhamdulillah   
Dia dah bg kesihatan yang baik utk kita mencari rezeki..
Alhamdulillah
Dia dah bukakan hati bos kita untuk terima kita bekerja..
Alhamdulillah..
Dia dah bagi kita tempat perlindungan yang baik di bumi ini..
Alhamdulillah...
banyak!! sangat banyakk!!
tak terungkap satu persatu segala pertolongan Allah pada hambaNya..

Bila pertolonganNya dah terlalu banyak..
apa salahnya jika Dia turunkan sedikit
kesedihan, kesempitan dan kekurangan dalam hidup kita..
supaya kita tidak terlalu dibuai dengan duniawi semata..
supaya tidak terlalu bermegah2 dengan apa yg kita ada..
untuk kita sentiasa sedar dan sentiasa mengingatiNya..

Walau apa pun yang berlaku dalam hidup kita..
kesenangan atau kesusahan..
 tetaplah bersyukur dengan ketentuanNya..
hanya Dia yang berhak menentukan segalanya..
kita hanya perlu berusaha.. berdoa dan tawakal..

semoga dengan entry yg tak seberapa ni
kita sama2 dapat elakkan diri kita daripada sentiasa mengeluh
dan sentiasa ringan mulut untuk menyebut
Alhamdulillah..
dan semoga kita jadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur..

:)

.
.
.

*maaf jika ada salah silap dan perbezaan pendapat pada entry kali ini.. sgala kekurangan adalah dr kesilapanku.. dan yang baik datang dari Allah SWT.. :)


(kemewahan itu satu bonus tetapi lebih bermakna jika dengan kemewahan itu membuatkan kita lebih dekat denganNya)





No comments:

Post a Comment